zaterdag 11 december 2021

Succesvolle zoektocht naar geringde waterpiepers

Op twee avonden afgelopen week was ik een houtsnip te snel af, schitterende beesten om te ringen! Waterpiepers wilden daarentegen helaas niet en een vangpoging leverde geen enkele exemplaar op, jammer! Aangezien ik deze winter nog geen aflezing heb gedaan, moest dat vandaag dus maar gaan gebeuren.

Houtsnip

Rond een uur of elf start ik aan de ronde door de Zwijndrechtse Waard, maar die begin ik op een braakliggend terrein langs de Ambachtsezoom. Al snel blijkt dat er flink wat vogels zitten, zo'n 50 rietgorzen, ringmussen, vinken en zowaar ook een paar waterpiepers. Die laatste zie ik niet aan de grond, dus de pootjes zijn niet te checken, maar 14 bokjes die ik opstoot maken een hoop goed. Altijd erg leuk om zoveel van deze fraaie snipjes tegen te komen! 

Braakliggend terrein met bokjes

Hierna ga ik richting het landbouwgebied en besluit ik gewoon maar zoveel mogelijk akkers te checken en alle vogels te tellen. Veel blijkt er niet te lopen op de akkers in de Zwijndrechtse Waard, hier en daar wat kok- en stormmeeuwen, wat houtduiven, hier en daar een fazant en soms wat spreeuw. Tamelijk saai dus en ook nog geen waterpiepers.


Akkers in de Zwijndrechtse Waard

In het Waaltje laat een groepje van vijf grote zaagbekken zich op afstand nog wel leuk bekijken, een schaarse overwinteraar op IJsselmonde in zachte winters, altijd maar zo'n 10 exemplaren. 

Grote zaagbekken

Uiteindelijk vindt ik langs de Lindtsedijk toch een groep van zo'n 55 waterpiepers. Vanaf de dijk kan ik deze groep gedurende zo'n twee uur volgen, waarbij ze zich enkel wat verplaatsen tussen de percelen. Uiteraard is er wel wat uitwisseling, en zo lukt het me uiteindelijk om vier exemplaren met kleurringen af te lezen. Een erg mooi resultaat! Helaas zijn het wel allemaal exemplaren die ik deze winter heb geringd, dus een terugmelding afgelopen winter zit er nog niet bij. Komende tijd dus nog genoeg te doen! 
Kale akkers, maar mét waterpiepers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten