vrijdag 17 december 2021

Purperkoet om de hoek!

Deze week leverde een rondje door de Zegenpolder veel waarnemingen van houtsnippen op, maar dat resulteerde niet in vangsten van deze soort. Wel lukte het weer eens een bokje te vangen, maar ook een kievit. Een nieuwe soort tijdens mijn nachtvangsten en leuk om eens een volwassen vogel te zien na in de zomer alleen maar kuikens te ringen. Helaas was het dan weer niet een kuiken die ik van de zomer had geringd, dat zou mooi geweest zijn...


Kievit

Bokje

Gisterenavond was er wat consternatie ontstaan in de vogelaarswereld, toen een foto de wereld in werd geslingerd van iemand die een heuse purperkoet uit zijn kajak had gefotografeerd. Purperkoet staat nog niet op de Nederlandse lijst, maar gezien de recente toename in Frankrijk en Spanje en o.a. een geval in België afgelopen najaar, is dit wel een te verwachte nieuwkomer op de Nederlandse lijst. In tegenstelling tot grijskoppurperkoeten worden deze Europese purperkoeten weinig gehouden. De kans op een ontsnapte vogel is dus klein. 

Toen na enige uren spanning de locatie werd bekend gemaakt, bleek dat voor mij mee te vallen: de vogel was gefotografeerd in Alblasserdam! Toen de vogel vanochtend werd gemeld besluit ik dus gelijk maar even langs te wippen. Na hem bij aankomst gelijk in beeld te hebben gehad op afstand, houd ik het gelijk voor gezien omdat ik nog in de Zegenpolder moet zijn. Daar levert een rondje o.a. een mooie blauwe kiekendief en twee jonge wilde zwanen op, die daar al enige tijd verblijven. Een leuke soort op IJsselmonde. 

Aan het eind van de middag heb ik nog wat meer tijd over, en nu kan ik de purperkoet ook lang en mooi bekijken. Een schitterende, opvallende vogel, die zich rustig (maar wel onhandig) door de rietkraag beweegt. Onder water breekt hij met zijn snavel jonge, groen kiemende rietstengels af, die hij vervolgens uit het vuistje op eet. Erg leuk om te zien! Ondanks dat de vogel wat beschadigingen aan de vleugel heeft lijkt me de kans groot dat deze de toets der kritiek zal doorstaan. De tiende nieuwe soort dit jaar op mijn Nederlandse lijst! 
Purperkoet

Vogelaars en purperkoet rechtsonderin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten