donderdag 3 december 2020

Winderige avond met 4 houtsnippen!

Het is vanavond een schitterende avond om weer een poging te wagen voor houtsnippen. Het regent continue en er staat een zuiden wind, windkracht 4. Door deze gunstige weersomstandigheden horen houtsnippen en andere soorten je relatief slecht, waardoor ze makkelijker te vangen zijn. Bewapend met een zaklamp en een nieuw schepnet loop ik iets na achten vol goede moed de Zegenpolder in. De eerste vogels die ik goed kan benaderen zijn een wintertaling en koperwiek, maar beiden zijn me net te vlug af. Niet veel later zie ik de eerste houtsnippen, maar bij nummer 3 en 4 is het pas raak. Beide kan ik vrij makkelijk vangen en het nieuwe netje werkt fantastisch. Erg fijn en al een mooi resultaat! 

Een adult (links) en 1kj. Let vooral op verschillen in de handpendekveren.

Houtsnip

In de zaklamp... 


Na deze vangst vervolg ik mijn route door de polder en kom op diverse plaatsen nog houtsnippen tegen, uiteindelijk zeker meer dan 10 exemplaren. Meerdere exemplaren vliegen al ruim voordat ik in de buurt kom weg, maar nog twee exemplaren belanden in mijn netje. Een vangst van vier exemplaren is een mooi resultaat en het nieuw netje blijkt zijn diensten te bewijzen. Hopelijk gaat het ook later deze winter nog regelmatig lukken om deze beesten, die waarschijnlijk voor een deel ook uit Rusland komen, te vangen! 


Houtsnip

Geen opmerkingen:

Een reactie posten