vrijdag 18 december 2020

Weer een houtsnip onder het net!

Vanavond ga ik weer eens richting de Zegenpolder in de hoop om houtsnippen te vangen. De laatste keer dat ik er was lukte het verrassend goed, dus wie weet. Het weer is redelijk met een aardig briesje, dus hopelijk gaat het lukken. De afgelopen tijd verder niet heel veel bijzonders gezien en gedaan. Wel was een muizenonderzoek namens Ecoresult in het Groene hart leuk om te doen, zeker omdat we daar veel dwergmuizen en dwergspitsmuizen vingen. Voor mijn werkgever was een telling op de Zandmotor ook niet onaardig, omdat er boven zee veel alken, zeekoeten, jan-van-genten, roodkeelduikers en drieteenmeeuwen vlogen. Altijd leuk een westelijke wind in december! 


Dwergmuis

Dwergspitsmuis

Drieteenstrandloper

Deze avond was het echter weer tijd voor de houtsnippen en de gebruikelijke route leg ik daarvoor af. De eerste houtsnip die ik met Daniël de Jong en Arjan Molenaar tegenkom blijkt gelijk de beste van de avond. Hij laat zich goed benaderen en even later hebben we 'm in de handen. Het blijven schitterende beesten! De overige 7 exemplaren die we deze avond tegenkomen blijken helaas niet te vangen. Jammer, maar toch weer een exemplaar geringd! 

Houtsnip

Verder is een holenduif me net te slim af en zien we ook nog verscheidene kramsvogels, veldleeuwerik en graspiepers. Het blijft  toch leuk dat een nachtelijke ronde door de polder een totaal verschillend beeld met overdag laat zien. Uiteindelijk belandt ook nog een graspieper onder het net. 

Graspieper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten