zaterdag 16 februari 2019

Zeer vermakelijke dag op IJsselmonde!

Na gisterenavond al een poging te hebben gedaan om nog wintertalingen te vangen in de Zegenpolder, was ik ook vanochtend vroeg weer in de polder. Gisterenavond was het helaas mislukt, maar wel ving ik toen nog een meerkoet. Beter iets dan niets... Ook vloog toen nog een goudplevier rond, welke ook vanochtend nog aanwezig is. Zodra de zon opkomt verdwijnt hij echter uit de polder. Toch leuk, want ze zijn zeldzaam aan de grond.
Meerkoet
Zonsopkomst
Een wintertaling vang ik helaas ook vanochtend niet, zodat ik maar overga naar een poging om rietgorzen te vangen. Dat lukt gelukkig weer beter en zo'n tien exemplaren belanden in het net. Ook een vink is het haasje, en laat ik met een ring weer los.
Vink
De grootste verrassing van de ochtend zit echter niet in het net, en ik heb 'm ook niet gelijk door. Bij één van de netten zie ik namelijk opeens een vlinder vliegen. Leuk denk ik, de eerste kleine vos weer. Uiteraard maak ik dus wat foto's en even later is de vlinder verdwenen. Na maanden zonder vlinder heb ik de kenmerken niet helder, maar ergens zit hij niet helemaal lekker. Ik laat het maar voor wat het is, maar 's middags laat ik 'm toch nog maar even aan Laurens van der Wind zien. Dan is het duidelijk dat het terecht was dat 'tie niet lekker zit: het is een grote vos! Pas de derde waarneming van deze zeer zeldzame vlinder op IJsselmonde, dus een goed begin van het vlinderjaar!
Grote vos
's Middags doe ik met Laurens van der Wind en Matthieu Plaissier zoals gebruikelijk de maandelijkse wintertelling op de Sophiapolder. Onderweg daar naartoe kom ik in de Volgerlanden nog een vliegende boomleeuwerik tegen, een leuke verrassing!

Zulke verrassingen blijven even later uit op de Sophiapolder, maar het is zeker niet saai. Het voelt namelijk aan als voorjaar en de jas kan bijna uit, zo warm is het! Ook de eerste typische voorjaarsgasten zijn er weer. Zo komen de eerste drie kluten invallen, maar vliegen ook nog twee bontbekplevieren over, lopen er weer aardig wat scholeksters en zit op de dijk een roodborsttapuit. Verder zijn er nog de aantallen wintertalingen, tientallen pijlstaarten en opvallend genoeg ook een groep brandganzen die rondzwemt. Die zien we niet vaak op het eiland!
Kluten
Brandganzen
Roodborsttapuit
Als de telling is afgerond, is het ook tijd om gelijk door te gaan naar de volgende telling. Via de vogelwerkgroep heb ik namelijk de nodige vogelaars opgetrommeld om eens de slaapplaats van kokmeeuwen te tellen in de Waalhaven. De verwachting is dat daar duizenden meeuwen slapen, maar hoeveel precies is altijd onduidelijk. Vanaf verschillende punten tellen we vanaf zo'n 1,5u voor zonsondergang met ca. 15 man de kokmeeuwen, wat uiteindelijk een kleine 7000 exemplaren oplevert. Een groot succes deze telling! Zie hier voor het resultaat. Een leuke opzet die we wellicht ook de komende jaren gaan vasthouden.
Waalhaven
Al met al een diverse dag zo op het eiland IJsselmonde, maar het blijkt maar weer dat je je hier prima kan vermaken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten