vrijdag 15 november 2013

Vruchtloze telling en een meeuwen uit het hoge noorden!

Vandaag heb ik vrij dus ik besluit maar gewoon weer eens te beginnen op de Gorzen. Een uurtje tellen leverde vrijwel geen trek op, maar een grote barmsijs die kort ter plaatse zat en een groep van 6 wilde zwanen waren toch een paar leuke soorten. Aangezien er verder weinig te beleven is besluit ik maar richting Rotterdam te gaan voor wat meeuwen.

Onderweg kom ik langs de Nieuwe-Maas nog een belgische kokmeeuw tegen, die ik helaas niet helemaal aflees, en ook een stormmeeuw op een paal krijgt van mij wat aandacht, een mooie vogel!

Stormmeeuw
Op het eiland van Brienenoord is het hierna gelijk raak met geringde meeuwen. Op de dam zie ik vijf geringde zilvers, drie met metalen ring (en dus niet af te lezen), B[BP] en eentje uit Noorwegen, N[J4951]. Verder zit er ook nog een geringde kleine mantel uit Duitsland, Y[HV017], leuk!

Scandinavische zilvermeeuw
In de Kop van Zuid zie ik hierna nog een pontische meeuw, wat in Nederland geringde zilvers, een Duitse kokmeeuw en een russische zilvermeeuw! Deze laatste was bijzonder tam, en blijkt geringd in het Kandalakshkiy Nature Reserve op 2304 km van Rotterdam!


Pontische meeuw


Russische zilvermeeuw
Een bezoekje hierna aan de Afrikaanderbuurt levert wederom deze Russische zilvermeeuw op, en nog enkele in Nederland geringde zilvers en een ongeringde geelpootmeeuw. Elders in R'dam zie ik hierna nog een Zweedse en Litouwse kokmeeuwen, en een Nederlandse knobbelzwaan. Al met al toch nog weer aardig wat ringen, en vooral een aantal heel erg leuke!
Geelpootmeeuw



Geen opmerkingen:

Een reactie posten