dinsdag 27 augustus 2013

Veel spectaculairs in de Crezéepolder

Vandaag ben ik van plan in het ambachtse deel van de Crezéepolder te kijken naar de spitskopjes, maar voordat ze actief zijn besluit ik eerst nog wat te vogelen. Als ik door de Crezéepolder rijd valt mijn oog opeens op iets grootst in een stoppelveld. Dit blijkt zowaar een ree te zijn, een erg goeie soort van IJsselmonde, aangezien dit exemplaar overgezwommen moet zijn en dat doen ze niet zo vaak! Na een korte wandeling verdwijnt het beest in het maïsveld, leuk!


Ree
Qua vogels valt het ook niet tegen in de polder, want in de rand van het maïs tel ik uiteindelijk acht paapjes, een leuk aantal! Ook een boompieper in het maïs is weer het vermelden waard. Hierna fiets ik nog even door naar Donkersloot, waar ik op het industrieterrein nog een tapuit zie, verder is het op wat zwarte roodstaarten na rustig. 
Dijk van de Crezéepolder
Inmiddels is het al aardig opgewarmd en besluit ik de dijk langs de Noord helemaal uit te gaan lopen. Dit levert veel gewone spitskopjes op, maar leuker zijn eigenlijk de uiteindelijk 19! gouden sprinkhanen. Een bizar groot aan voor dit deel van ons land!


Gouden sprinkhaan
Verder houd ik natuurlijk ook geregeld de lucht in de gaten, en zo ben ik getuigen van een pontische meeuw die mooi voorbij komt vliegen, maar een ander beest dat om 16:19 in mijn vizier komt, doet nog wat meer alarmbellen rinkelen. Hij komt uiteindelijk recht over mij heen en het blijkt om een kleine jager te gaan! Het beest maakt hoogte en verdwijnt uiteindelijk in zuidwestelijke richting, erg gaaf en voor mij uiteraard nog nieuw voor IJsselmonde!
Kleine jager
's Avonds werp ik nog even een blik op de Sophiapolder wat een zomertaling en pontische meeuw als leukste soorten oplevert. Verder zitten er heel veel vogels, maar weinig spectaculairs. Al met al vandaag toch weer een succesvolle dag met natuurlijk die kleine jager als hoogtepunt, alhoewel die gouden sprinkhanen en ree toch ook wel erg gaaf waren, en dat allemaal in de Crezéepolder...

Pontische meeuw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten