woensdag 28 augustus 2013

Eindelijk een bonte vlieg!

Vanochtend begin ik voordat ik aan de sprinkhanen ga, met een rondje door het Waalbos. In de verschillende terreintjes zie ik uiteindelijk 5 paapjes maar verder is het erg rustig. Om twaalf uur heb ik afgesproken om met Arie Zoeteman naar de Sophiapolder te gaan, maar helaas blijkt het pontje wegens een technische storing niet te varen.. We kijken daarom maar even vanaf de Karwei naar het eiland, maar veel spectaculairs levert dat niet op.

Hierna besluit ik toch weer met spitskopjes aan de gang te gaan en houdt Arie het voor gezien. Tijdens het inventariseren kom ik nog wat zeggendoorntjes tegen, en is het even spannend als er vanaf een grasdijkje opeens een rietzangerachtige opvliegt. Deze vogel gaat in de struiken zitten, en het blijkt dan helaas gewoon om een normale rietzanger te gaan. Ondanks dat, toch altijd erg leuk om zulke doortrekkers op onverwachte plekken tegen te komen!

Zeggendoorntje
Na het avondeten besluit ik nog een rondje door Ambacht te maken, om gewoon eens de inhoud van de bosjes te checken. Op veel plekken werden allerlei leuke zangertjes gezien dus ik begon maar gewoon in het hondenparkje om de hoek. Bij de eerste mezengroep maar gelijk gestopt, en dat bleek geen slechte keuze want als snel had ik een wat grotere zangvogel in beeld. Dit bleek een gekraagde roodstaart te zijn, leuk! Het werd echter nog leuker toen ik opeens een bonte vliegenvanger in m'n kijker kreeg, en deze liet zich schitterend bekijken! Vooral erg leuk aangezien dit een beetje mijn frustratiesoort was voor de IJsselmonde-jaarlijst en ik al diverse malen had weten te missen, nu dus eindelijk afgerekend!


Bonte vliegenvanger
Tevens evenaar ik met deze bonte vlieg het IJsselmonde-jaarrecord van Jan de Jong, uit 2011, met 178 soorten. Nog eentje te gaan om dat te verbreken, wat toch wel het doel was wat ik had voor dit jaar op het eiland. 

De avond is al geslaagd, maar toch besluit ik nog een blik te werpen op de Sophiapolder. Het is even spannend met een groepje strandlopers, maar dit blijken helaas allemaal bonte strandlopers te zijn. Verder zitten er de normale oeverlopers, witgatjes etc., en de pontische meeuw van gisteren is ook nog present. Al met al weer een rustig dagje maar met een erg fijne avond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten