dinsdag 9 juli 2013

Weer eens een nieuw sprinkhaantje

Op de eerste vakantiedag is het altijd weer lastig om met al die vrijheid om te gaan, maar toen ik me weer herinnerde dat er nu ook in de Brabantse Biesbosch kalkdoorntjes waren gezien, wist ik wat me vandaag te doen stond. Dit kleine sprinkhaantje is er nog één die op mijn lijst ontbreekt en zich steeds verder verspreid naar het westen, en de Biesbosch is nu de meest westelijke plek. Verder leert een blik op www.vwgbiesbosch.waarneming.nl me dat er ook her en der nog wat leuke planten staan, altijd meegenomen.

Het is al vrij laat op de ochtend als ik in Noord-Brabant aankom en gelijk hoor ik mijn eerste greppelsprinkhanen zoemen. Eerst besluit ik wat rond de Hardenhoek te fietsen voor planten, maar veel blijken net in verboden terrein te staan, helaas. Wel zie ik nog grijze mosterd, veel moeraskruiskruid en ook slijkgroen. In de Hardenhoek zelf is het verder ook wel leuk met honderden grutto's en kemphanen, wat kleine zilverreigers, lepelaars etc.

Moeraskruiskruid
Hierna fiets ik nog even de Deenenplaatweg op waar ook nog een stuk met zeldzame planten zou zijn. Na even fietsen ben ik er inderdaad en kan ik de driekantige bies beschrijven, nu je er toch bent..

Driekantige bies
Vervolgens fiets ik weer terug naar de parkeerplaats bij de Petrusplaat, waar op een veldje de kalkdoorntjes waren gezien. Na een korte kruipactie springt er opeens een dik sprinkhaantje voor me op, bingo! Hij laat zich hierna mooi bekijken, alles d'r op en d'r aan, wat een fraai beestje!

Kalkdoorntje
Nu de doelsoort binnen is besluit ik achter het Biesboschmuseum nog wat te lopen voor planten, maar dat blijkt helaas ook te zijn afgesloten. Daarom dus maar even genoten van de honderden oeverzwaluwen waarvan een deel lekker op een draadje langs de weg gaat zitten. Opeens gaan ze echter allemaal hoog de lucht in en de reden daarvoor is al snel duidelijk, een boomvalk. Na enkele luttele seconden weet hij, hoeveel de zwaluwtjes hun best ook doen, een oeverzwaluw te grijpen en vertrekt uit zicht. Een bijzonder mooi schouwspel!

Oeverzwaluwen
De plantenplekken zijn op dus besluit ik maar eens goed over Polder Hardenhoek te gaan kijken. Dat is erg succesvol want ongeveer 500 grutto's, waaronder een groot aantal jongen, loopt lekker dichtbij te foerageren en is dus goed te bekijken. Ik lees ook nog vijf geringde grutto's af en ook een geringde kemphaan.
 

Grutto's (onder allemaal juv.)
Terwijl ik van deze schitterende vogels geniet hoor ik ook wat meeuwen krijsen, de oorzaak blijkt een schitterende adulte zeearend in een boom. Deze blijft er heel de tijd zitten en ook als ik uit de Biesbosch vertrek zit hij er nog, een mooie afsluiter van dit toch wel succesvolle dagje!


Zeearend

Geen opmerkingen:

Een reactie posten