maandag 29 juli 2013

Leuke dag met keizersmantel!

Vanochtend besluit ik vroeg maar even een rondje te gaan maken. Twee ooievaars langs de weg zijn snel afgelezen en blijken hier in de buurt ook te zijn geringd als nestjong. Een blik bij een zandwinplas dichtbij het park levert wat oeverlopers op maar verder is het rustig. Aangezien ik nog wat brood bij me heb besluit ik in Steenwijk een kijkje te nemen of daar meeuwen zijn. Na enige tijd zoeken heb ik inderdaad bij de haven en waterzuivering van Steenwijk een aardig groepje meeuwen gevonden, maar helaas nog zonder ring.

Na het ontbijt thuis besluit ik gelijk maar weer te gaan en dat levert nu wel twee geringde kokmeeuwen op. Een Nederlandse, die ik op 1 cijfer na niet helemaal af kan lezen, en een Duitser. Verder was eigenlijk hier de grote meerderheid van de kokmeeuwen nog juveniel, erg opvallend! Helaas waren de mensen in de naburige flat er wat minder blij mee dat ik hier bezig was en een oude man gaat rustig al het brood op staan rapen, zucht, wat moet je daar nou mee...

Duitse kokmeeuw
Als ik weer thuis ben gaan we met z'n allen op de fiets richting de Havelterberg. Hier werd de afgelopen dagen weleens een keizermantel gezien dus dat was wel de belangrijkste reden voor mij om deze kant op te gaan. Onderweg horen we nog een kleine bonte specht maar verder is het erg rustig in de weilanden en bossen in het Steenwijkerland. 

Op de plek aangekomen zitten inderdaad veel vlinders, landkaartjes en ook citroenvlinders laten zich erg fraai bekijken.

Citroenvlinder

Landkaartje
Uiteindelijk vinden we na lang zoeken ook de keizermantel, maar deze zit wat verder. Ondanks dat laat hij zich toch wel mooi bekijken, wat een fraai beest!
Keizersmantel
Hierna fietsen we nog wat over de hei waar schavertjes, heidesabelsprinkhanen en wekkertje zitten te zingen. Ook kom ik hier nog twee zeldzame planten tegen, echte guldenroede en kleine tijm.  


Kleine tijm
Echte guldenroede
Al met al toch weer een leuk dagje met voor mij zelfs weer een nieuwe vlindersoort!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten