woensdag 31 juli 2013

Leuk tochtje vanuit Staphorst

Het was vanochtend wat regenachitg  dus maar thuisgebleven. Als de andere later op de dag naar Staphorst gaan besluiten we voor mij de fiets op de fietsendrager te zetten zodat ik vanuit Staphorst kan fietsen. Ik besluit richting Zwartsluis te gaan, want wellicht zitten daar meeuwen. De weg er heen is vrij saai maar een langsvliegende wespendief en een pontische meeuw bij een zandwinplas, leuken het wel een beetje op.

In Zwartsluis aangekomen blijken er inderdaad meeuwen te zitten. Op het voer komen tientallen kokmeeuwen af en een enkele kleine mantel- en zilvermeeuw, maar helaas geen geringde. Net buiten het stadje zitten op twee palen ook nog twee meeuwen dus die ga ik ook maar even checken. Op de ene paal zit een ongeringde pontische meeuw, en op de andere een geringde geelpootmeeuw! De geelpootmeeuw zit meestal en uiteindelijk lukt het me 5 cijfers/letters af te lezen, maar de laatste twee helaas niet.. Het is overigens een Duitse vogel die ook een kleurring had moeten hebben, gezien het project. Helaas was hij die dus verloren..

Pontische meeuw
Geelpootmeeuw
Op de terugweg pak ik een andere route, en wel door de Veerslootslanden, nabij Zwartewaterklooster. Hier wist ik nog een mooi veldje waar ook zilveren manen zouden moeten zitten. Onderweg er heen lees ik nog 5 geringde ooievaars af, een mooie plaatsvervanger hier voor het grotendeels ontbreken van meeuwen!


Geringde ooievaars
Op het betreffende veldje aangekomen duurt het niet lang voordat ik een zilveren maan gevonden heb. Uiteindelijk zie ik er wel bijna tien en het gebied is nog veel groter dan het stukje waar ik geweest ben, d'r zitten er dus aardig wat.


Zilveren maan
Al met al toch weer een succesvol tochtje maar natuurlijk jammer dat ik die geelpootmeeuw niet helemaal kon aflezen..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten