donderdag 5 juli 2012

Zeldzame libellen in Ambacht

Vanmiddag besluit ik nog even een rondje te fietsen om misschien ergens ook op Ambachts grondgebied zwervende heidelibellen te ontdekken. Eerst loop ik nog even langs een libelrijke sloot en daar zie ik na enkele minuten mijn eerste twee vuurjuffers voor IJsselmonde! Ze laten zich leuk bekijken en fotograferen, leuk!!
Vuurjuffer
Naast dit fraaie juffertje zie ik ook nog enkele variabele waterjuffers en vind ik een huidje van een grote keizerlibel!

Huidje van een grote keizerlibel
De middag is nu al weer geslaagd maar ik besluit nog even naar de Volgerlanden te fietsen waar ook nog weleens wat plasjes te vinden zijn. Het eerste plasje wat ik tegenkom levert niet veel op en ook geen zwervende heidelibellen maar bij het tweede en laatste plasje is dat anders. Als ik aankom zie ik gelijk al twee heidelibellen over het plasje jagen en zodra de zon even weg is gaan ze zitten. Meteen is het duidelijk dat het zwervende heidelibellen zijn, gaaf!! De eerste voor Hendrik-Ido-Ambacht en de vierde waarneming op IJsselmonde!

Zwervende heidelibel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten