donderdag 17 oktober 2019

Geslaagde eerste waterpiepervangst weer!

Afgelopen winter ben ik begonnen met een ringproject van waterpiepers op een slaapplaats langs de Devel, bij Heerjansdam. Waterpiepers vind ik uiterst intrigerende beestjes, die broeden in de Alpen en naar het noorden trekken om te overwinteren. Op IJsselmonde overwinteren er denk ik zeker 100-200, waarvan een aanzienlijk deel langs de Devel slaapt. Vorig jaar had ik er tien geringd, maar begon ik pas eind november. Vanavond heb ik echter de eerste vangst weer gedaan voor de winter, en met succes!
Slaapplaats van waterpiepers langs de Devel
Nadat ik de netten een uur voor zonsondergang had opgezet, kwamen de eerste gelijk al binnen. Zeker zo'n 40 exemplaren heb ik zien invallen, en als ik na zonsondergang de netten controleer zitten zeven exemplaren in de mistnetten. Een mooie vangst en mooi begin van de winter!
Waterpieper
Naast de waterpiepers hangen ook nog twee pimpelmezen, een groenling en twee cetti's zangers in de netten. Al met al een leuke vangst en hopelijk gaat het nog lukken om één van de exemplaren van afgelopen winter terug te vangen!
Groenling

Geen opmerkingen:

Een reactie posten