vrijdag 7 juni 2019

Broeders op de Galgenplaat en meer!

Vanochtend tel ik in de Hoeksche Waard een zestal akkerranden voor insecten, wat nog niet veel bijzonders oplevert. Het is nog vroeg in het seizoen, dus niet alle randen zijn al even ver ontwikkeld, en ook het weer is niet optimaal. Na wat werkzaamheden thuis ga ik vanmiddag ook nog even ertussenuit, en wel naar de Galgenplaat. Dit verruigde schiereiland in Ambacht is een prachtige, unieke plek, maar wordt niet vaak bezocht door vogelaars. Hoog tijd om weer eens die kant op te gaan, en ook met resultaat!
Galgenplaat
Tijdens mijn bezoek zit de enige havik van Ambacht nog op nest, en ook kom ik een familie cetti's zangers tegen. De ouders zijn luid alarmeren, maar de jongen vliegen al rond. Leuk om te zien dat ze succesvol zijn geweest! Ook de enige ijsvogel van Ambacht hoor ik een paar keer langskomen, en gelukkig blijkt ook de zeldzaamste broedvogel weer present op het eiland: grauwe vliegenvanger. Een paartje is luiddruchtig aanwezig en laat zich leuk bekijken! Samen met de eerder genoemde soorten is de Galgenplaat ook de enige locatie in Ambacht waar deze soort broedt! Naast deze zeldzamere broedvogels zit er natuurlijk ook veel 'normaal' spul, zoals boomkruipers waarvan ik ook een familie van tegenkom. De jongen zijn echt nog maar net vliegvlug en ze laten zich dus goed benaderen...
Boomkruiper
Vanaf de Galgenplaat kijk ik ook nog even op de Sophiapolder, wat toch wel een leuke verrassing oplevert. In de inlaat staat namelijk zomaar een rotgans te rusten! Een onverwachte zeldzaamheid, zo in juni! In tegenstelling tot de rotgans die in mei in de Crezéepolder bivakkeerde, is dit een adult exemplaar. Gaaf!
Rotgans
Rotganzen is niet een soort die je verwacht in juni, maar ransuil is wel een typische juni-soort! In deze tijd van het jaar zijn de jongen luidruchtig aan het bedelen, zodat ik vanavond een ronde besluit te maken in de hoop nog wat nieuwe plekken te vinden. Ik begin in Polder Sandelingen en langs de Pruimendijk, waar ik wel opeens verrast wordt door een rauwe roep. Een heuse kwak zie ik over de Waal langsvliegen. Erg gaaf en gelukkig lukt het me nog om een opname te maken!

In het Waalbos hoor ik vervolgens ook nog geen ransuilen, maar wel tref ik een prachtig jagende kerkuil langs de Langeweg. Gaaf! Waar de vogel vandaan komt is me nog onbekend, maar in de buurt wordt hier ongetwijfeld ergens gebroed... Langs de Devel is het natuurlijk niet stil, met o.a. nog een roepende waterral en een zingende snor. De wind trekt helaas stevig aan, dus ik kan niet alle plekjes afgaan die ik wel. Ondanks die stevige wind hoor ik in het Uilennest (toepasselijke naam voor een bosje!) wel de eerste ransuilen van de avond, nota been op een nieuwe locatie. Ook in het Waalbos hoor ik jongen op een nieuwe plek, maar door de wind is het zoeken ondoenlijk geworden. Al met al toch nog een succesvolle nachtronde!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten