zaterdag 19 maart 2016

IJsselmonde: van grienden tot stad

Vandaag heb ik gewoon weer eens zin om een rondje op IJsselmonde te maken en vooral met het oog op een kleine bonte specht. De planning is om langs de Oude-Maas te beginnen, voor wellicht een leuke eend, en dan nog via Rotterdam terug, in de hoop op nog wat doortrekkende kokmeeuwen. Ik begin echter in Polder Sandelingen, waar wat waterrallen roepen en ook nog een bokje voor me opvliegt.

Op de Oude-Maas zitten in tegenstelling tot de rest van de winter wel zowaar wat eenden. Groepjes kuif- en krakeenden en ook nog 3 brilduikers, maar een goede soort zit er helaas niet in. Uit de grienden roept hier en daar nog wel een waterral en ook hoor ik de eerste cetti's zanger weer van het jaar.

Bij de waterzuivering van Barendrecht zie ik dat er net zoals altijd flink wat kokmeeuwen zitten, dus besluit ik maar gewoon eens te voeren. Het blijkt zowaar wel te werken, maar geringde beesten zitten er helaas niet bij. Wel is het aardig om te zien hoe bijna alle kokmeeuwen alweer volledig zijn door geruid naar zomerkleed. Doen ze toch altijd weer snel!
Kokmeeuwen
In de bouwdok bij de Jan Gerritsenpolder drijft de buffelkopeend nog in een groepje kuifeenden, verder is het ook rustig.
Buffelkopeend
In de polders van Rhoon is het ook rustig, maar bij een boerderijtje kom ik wel opeens wat afwijkende ringmussen tegen. In een groepje normale zitten min. 2 exemplaren met erg donkere onderzijden. Ze deden me denken aan exemplaren die werden beschreven in een Dutch Birding waarbij de oorzaak van de afwijking vermoedelijk kwam door extreme sleet van de veren. Het is echter wel een bijzonder fenomeen, en veel is er niet over bekent.
Ringmus
Hierna ga ik maar snel door richting het Klein Profijt waar de laatste tijd weer een kleine bonte specht werd gehoord. Vermoedelijk zitten er wel meer op IJsselmonde, maar het zijn lastige beesten om te vinden. In 't Klein Profijt zijn ze echter, ondanks dat je niet het gebied in kan, vanaf de randen met wat geluk wel te horen. Vanochtend hoor ik echter vooral eerst heel veel grote bonte spechten, wat groene spechten en dan ook opeens het gekekker van een kleine bonte! Om de vijf minuten roept hij een keertje vanuit de griend, dus ik krijg 'm niet in de kijker. De soort is echter wel weer binnen voor de IJsselmonde-jaarlijst en ook een appelvink die roepend langs vliegt is altijd leuk.
Klein profijt
Langs de Oude-Maas heb ik nu verder weinig meer te zoeken, dus ik besluit de rust van de grienden te verlaten en richting de drukke stad te gaan voor kokmeeuwen. Vanochtend was er al behoorlijk wat kokmeeuwen trek, dus wellicht zijn wel wat kokjes ingevallen in de stad. Uiteindelijk blijkt het na een rondje door de stad tegen te vallen met kokmeeuwen, vooral heel veel zijn er verdwenen. Ik lees er uiteindelijk nog 3 af, waarvan 2 nieuwe voor de winter. Verder zijn kleine mantelmeeuwen wel weer in grote getale in de stad met daartussen wel de nodige geringde beesten. Vooral veel vogels uit de Nederlandse havens, maar ook nog zilvermeeuwen uit Duitsland en Denemarken.



Nederlandse kleine mantelmeeuwen
Qua kokmeeuwen viel het dus tegen in de stad, maar dat er wel het nodige was ingevallen was ook te zien aan de stormmeeuwen. Normaal gesproken zie je die echt nooit, maar nu waren er aanzienlijk wat aanwezig. Wat een fraaie beestjes zijn dat toch in zomerkleed!
Stormmeeuw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten