donderdag 21 januari 2016

Een aangenaam weerzien op de vuilstort

Deze winter was er nog niet van gekomen om weer eens een blik te werpen op de vuilnisbelt van Barneveld, maar aangezien ik vanmiddag vrij was kon daar wel verandering in gebracht worden. Uiteindelijk vermaak ik me een aantal uur op de vuilstort en het is erg goed met meeuwen, uiteindelijk lees ik 25 geringde meeuwen af! Het is wel voor een gedeelte hetzelfde als afgelopen winter, dus een weerzien met menig meeuw, maar ook een aantal nieuwe exemplaren. Zo zie ik wat zilvermeeuw betreft 6 vogels van de meeuwenkolonie in Amerongen, een bekende vogel van Texel met een datalogger (G-MAMH), 4 Duitse (allemaal bekende), een Noor (en een tweede is me helaas te snel af), 3 Denen en 3 Belgen.
Noorse zilvermeeuw N-J6761
Nederlandse zilvermeeuw GW-D6
Duitse zilvermeeuw Y-HE281
Texelse zilvermeeuw G-MAMH
Duitse zilvermeeuw G-XEEV
Verder lees ik nog een aantal kokmeeuwen af: 2 uit Litouwen, 1 Fin, 1 Nederlander en 2 Duitsers. De hoofdprijs voor vandaag is echter een Deense pontische meeuw die ik hier ook al drie jaar geleden zag, Y-VAZH, maar nu mooi is opgedroogd als adulte vogel! Dat is toch wel het leuke van geringde meeuwen dat je de hele ontwikkeling van een vogel mooi kan volgen. Ook de ongeringde ponten zijn natuurlijk het bekijken waard en uiteindelijk zie ik wel een kleine 20 exemplaren van deze oostelijke meeuwensoorten. Geelpootmeeuwen lopen er ook wat rond maar veel zijn dat er niet.
Deense pontische meeuw Y-VAZH
2kj pontische meeuwen

3kj pontische meeuwen
4kj pontische meeuw
Adult pontische meeuw
Al met al was het me weer een waar genoegen op de vuilnisbelt, toch maar weer eens wat vaker een kijkje gaan nemen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten