vrijdag 13 november 2015

Grauwe pijlen langs de Mavla

De wind beloofde de hele week al voor vanmiddag goed te worden voor zeetrek. De hele week was die zo goed als zuidwest, maar na een buienpassage zou die in de loop van de middag draaien naar (noord)west! Vanochtend vermaak ik me eerst nog even in de Crezéepolder met weinig vogels op de akkers, met als leukste twee bokjes, maar nog wel 2 oeverpiepers op de basaltblokken langs de Noord. Sinds de ontdekking van de eerste blijken er mogelijk zelfs wel 3 rond te hangen, dus deze soort is ook weer gedegradeerd van heb-ik-jou-daar op IJsselmonde...

Rond half twee kom ik samen met Hugo Moerman aan bij de Maasmond om maar gewoon vanaf daar de zee over te speuren. Het eerste uurtje is uiterst vermakelijk met als hoogtepunten toch wel een middelste en grote jager, en 3 grauwe pijlstormvogels die vrij kort achter elkaar richting het zuiden trekken. Vooral die pijlstormvogels blijven leuk, aangezien ik ze vorig jaar niet zag en het toch wel een beetje bizar blijft dat deze vogels broeden op de Falklandeilanden bij Argentinië, overwinteren op de Atlantische oceaan boven Schotland en Noorwegen om dan in ons najaar weer richting hun broedgebieden trekken, waarbij af en toe vogels de Noordzee op komen.
Maasmond
Na de buien is de wind wel behoorlijk aangetrokken, maar qua vogels wordt het helaas niet beter. Wel is er nu een constante stroom van drieteenmeeuwen, veel jan-van-genten, wat dwergmeeuwen, een noordse stern en als slotakkoord een tweetal grote zee-eenden die ons vermaken.

Voor de complete telling zie hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten