woensdag 8 september 2010

Draaihalzen!!!

Vanmiddag is de enige middag die ik in de week vrij ben en dat is dan ook heel de middag vogelen. Het begint zoals al enkele woensdagmiddagen in Polder Sandelingen. Gisterenavond had ik hier 9 paapjes en 7 tapuiten. Nu zijn het evenveel paapjes maar twee tapuiten minder maar dat maakt het niet minder leuk! Van een tapuit probeer ik nog een foto te maken maar door de verrekijker is dat toch wel erg lastig.


Tapuit

Hierna nog een soort vuilnisbelt uitgestruind maar verder dan 6 tjifjtaffen, een grasmus, roodborst en 2 heggenmussen kom ik niet. Hierna naar de andere kant van de snelweg gegaan waar sinds een paar jaar ook een stuk ruigte is. Na een tijdje zie ik een paapje op een paaltje zitten en even later vliegt er nog iets naar de slootkant waar ik niet direct van kan zien wat het is en er zit nog een groep putters. Als ik weer wat verder fiets over het schelpenpad vliegt er opeens een draaihals naast me op en laat zich even mooi zien aan de andere kant van een soort korte sloot! Echt super gaaf. Na een hoop vogelaars uit de buurt te hebben ge-sms't stoot ik hem nog een keer op om de exacte locatie van het beest precies te bepalen. Na hem opgestootte te hebben vliegt hij naar een wilg waar hij zich 5 minuten goed laat zien en terwijl ik wat bewijsplaatjes probeer te maken vliegt hij naar het zuiden.




Mijn bewijsplaatjes..., gelukkig zijn er later betere foto's gemaakt

Ik moet even mijn kijker loslaten omdat hij achter een struikje gaat en vervolgens ben ik hem kwijt. Is hij nou in de akker geland of in een stuk ruigte achter een paar kassen, een eindje verderop? Al gauw arriveren er een paar vogelaars en ik en nog een paar gaan bij de kassen zoeken en de andere gaan kijken of de oude plekken-theorie werkt. Na alles afgestruind te hebben bij de kassen waar alleen maar een oeverloper, tapuit en een boomvalk overvloog zijn we weer naar de oude plek terug gegaan waar de andere inmiddels weer weg zijn. We lopen langs een ander klein slootje en na tientallen meters stoot ik hem weer op en vanaf nu laat hij zich heel de middag er goed bekijken. Na een tijdje vliegt hij weer een stukje en land onderin een wilg. Ik en nog een paar andere zien er echter 1 hoog in een wilg zitten. Het zijn er dus twee en na een tijdje gaan ze ook zelfs achter elkaar aan. Echt super gaaf. Helaas zijn ze 's avonds onvindbaar voor de vogelaars die overdag niet konden.




Betere foto's
Fotograaf: Jan de Jong

Geen opmerkingen:

Een reactie posten