woensdag 28 juni 2023

Plantjes in Gelderland en een nieuwe ZH-soort!

Aan het eind van de ochtend had ik een afspraak op de Veluwe. Een mooie gelegenheid om nog weer wat nieuwe plantensoorten die in het midden van het land op te zoeken, zodat ik wat eerder besluit te vertrekken. Het is wat miezerig als ik bij Zeist de eerste nieuwe soort van de dag zie: drijvende waterweegbree. Geen heel bijzonder ogend plantje, zodat ik niet veel later koers zet richting Amersfoort. In een nieuwbouwwijk aldaar zijn veel kademuren aanwezig, met veel verschillende muurvarens. Recent is daar ook noordse streepvaren ontdekt, een herontdekking van een uit Nederland verdwenen soort. Erg leuk om deze soort dus op te zoeken en op niet al te verre afstand staat ook nog sierlijk vetkruid op een geluidswal. 

Sierlijk vetkruid
Noordse streepvaren

Op de Veluwe zie ik na een korte boswandeling even later een groeiplaats van kleine wolfsklauw. Eén van de weinige groeiplaatsen van deze zeldzame soort, wat toch net als de andere soorten wolfsklauwen wel een aparte verschijning is. Mooie plant! Wat indrukwekkender zijn even later vlakbij de locatie van mij afspraak een aantal vliegend herten. Deze grote keversoorten drinken het sap van 'bloedende' eiken, en ik tref zowaar vijf exemplaren op een (op het oog) met de hand gemaakte wond in een eik. Door deze schitterende insecten waar daar dus gelijk goed gebruik van gemaakt! 

Kleine wolfsklauw

Vliegend herten

De terugweg vanaf de Veluwe ga ik een oostelijke route, waarbij ik bij Ewijk een paar strofes van de daar bekende struikrietzanger hoor. De soort doet het natuurlijk erg goed de laatste jaren, en ook dit jaar zijn weer meerdere exemplaren van deze zeldzaamheid uit Oost-Europa opgedoken. Wat dat betreft is er in de afgelopen tien jaar veel veranderd, ik kwam eigenlijk niet eens voor deze zeldzaamheid. In de uiterwaarden groeit namelijk ook knolribzaad en ook graskers, maar voor deze laatste soort was ik nog wat te vroeg. 

Knolribzaad

Als laatste ga ik bij Neerrijnen nog even van de A15 af. Bij Kasteel Neerrijnen is namelijk één van de weinige groeiplaatsen van breed klokje. De zeldzaamheid staat gelukkig nog volop in bloei, zodat ik zonder al te veel moeite de exemplaren heb gevonden. 

Breed klokje

Vanavond bracht ik ten slotte na gierzwaluwonderzoek in Noordwijk nog een bezoekje aan de Noordwijkse duinen. Overal hoor ik duinsabelsprinkhanen zingen als ik rustig door het duin fiets, maar gelukkig zie ik even later ook in de schemer over het fietspad flappen waar ik voor kwam: nachtzwaluw! Niet veel later hoor ik ook een exemplaar zingen! Voor mij is het de eerste keer dat ik deze soort in Zuid-Holland zie, wat de soort heeft zich hier nog maar enkele jaren gevestigd. Erg leuk om deze nu ook binnen de provinciegrenzen te kunnen zien en horen! Uiteraard maken een houtsnip, bosuil en rosse vleermuis het avondkwartet hier nog compleet. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten