zaterdag 3 juni 2023

Een kast vol oeverzwaluwen

Door de aanhoudende noordoostenwind blijft het droog, maar ook leuk met doortrekkers. Op de Sophiapolder zag ik zo afgelopen dagen nog een groep van acht zilverplevieren en ook elders in de Delta kwam ik nog aardig wat bontbekplevieren tegen. Leuk! In Rhoon zag ik op 1 juni bovendien nog een groepje van drie paapjes, die dus ook lekker laat nog een doortrekpiek laten zien. De insectentellingen zijn ondertussen ook weer begonnen, wat mij deze week een plasrombout opleverde. Een schitterende libellensoort die ik alleen meer dan tien jaar geleden eens zag, dus leuk om 'm weer eens tegen te komen! 

In Rhoon kon ik eergisteren nog twee vliegvlugge geringde kieviten aflezen en in de Zegenpolder werd ik ook aangenaam verrast door een invallende roerdomp. Een zwervende vogel? Vanochtend was ik ook weer in de polder voor de nieuwe kievitskuikens van vervolgnesten, maar na het ringen bezoek ik nog even de oeverzwaluwkast in de Koedoodseplas. Dat blijkt precies op tijd wat van de bijna twintig nesten staat meer dan de helft net op uitvliegen. Ik kan dus tientallen jongen ringen. Erg leuk om deze vogels zo in hun nestjes te zien en te volgen, iets waar je normaal gesproken bij oeverzwaluwen niks van meekrijgt. 





Jonge oeverzwaluwen en de oeverzwaluwkast

Geen opmerkingen:

Een reactie posten