zaterdag 29 april 2023

Leuke BMP-ronde en een brubo!

Dit jaar doe ik een broedvogelmonitoring (BMP) in het Waalbos. Een relatief recent ingericht gebied tussen Rijsoord en Heerjansdam met veel struwelen, jonge bosaanplant en kruidenrijke graslanden. In sommige hoekjes is bovendien nog wat moeras aanwezig en er zijn dit jaar twee pompen geplaatst voor de nodige kieviten en tureluurs die nog in het gebied zitten. Vanochtend deed ik mijn derde broedvogelronde. Eind april altijd een leuke tijd en al relatief snel loop ik tegen een mannetje beflijster aan! Erg leuk! Later op de ochtend zie ik er nog enkele in het gebied wat ideaal is voor deze soort, met veel graslandjes en struwelen. 

Beflijster

Eind april is ook de goede tijd voor doortrekkende draaihalzen én het Waalbos is ook een geschikte plek voor deze fraaie soort. Desalniettemin word ik aangenaam verrast als rond half acht een exemplaar opvliegt uit een braamstruik en verderop in het gebied verdwijnt. Erg leuk omdat het alweer 5,5 jaar geleden is dat ik een draaihals vond op IJsselmonde, maar het is wel mijn 15e zelfgevonden exemplaar op het eiland. Veel moeite om 'm terug te vinden doe ik niet en ga rustig verder met m'n rondje. Fitissen zijn massaal aangekomen (46 zingende beeste), de fazanten zijn lekker actief (55) en de eerste drie kleine karekieten laten van zich horen. Verder ook wat sprinkhaanzangers, roodborsttapuiten, nog een mannetje zomertaling, koekoek en veel grasmussen (44). 

In het Waalbos staat veel ruigte en struweel

In het meer open gedeelte zijn de kieviten volop aan het alarmeren voor hun net uitgekomen jongen en in wat lage delen staat dankzij de vele regen van de afgelopen tijd een groenpootruiter en bosruiter. Op de graslanden loopt nog een groepje van zeven regenwulpen, terwijl de tureluurs overal nog op de wacht zitten. De nesten zijn duidelijk nog niet uitgekomen. 

Het ligt er schitterend bij voor de weidevogels

Terwijl ik de telling afrond in het gebied wordt er bij Oostendam langs de A15 door Rutger Plaisier een zingende bruine boszanger ontdekt! Ik heb niet veel tijd, maar ik kan het toch niet laten om na de telling even te gaan luisteren naar deze eerste zingende 'brubo' voor Nederland. Het is alweer de vierde voor IJsselmonde, maar zo'n voorjaarsgeval is wel erg leuk natuurlijk van deze dwaalgast uit het verre oosten. De vogel laat enkele zangstrofes horen, waarna ik tevreden huiswaarts keer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten