zaterdag 11 maart 2023

Mooie dag met typische maartsoorten en matkoppen!

Bokjes en houtsnippen zijn nog steeds aanwezig, maar de aantallen nemen gestaag af. Afgelopen dagen desalniettemin nog enkele exemplaren kunnen ringen. Een mannetje wintertaling, de tweede deze winter, was tevens nog een leuke vangst! 
Wintertaling

Ook de waterpiepers zijn nog steeds aanwezig, alhoewel ze zich wel anders aan gedragen. Afgelopen dagen kwam ik één keer een grote groep tegen bij Heerjansdam, waartussen ik weer een serie exemplaren kon aflezen, maar verder zitten ze met name in wat kleinere groepjes. Eén van deze groepjes houdt zich op op het terrein van de suikerfabriek bij Puttershoek, waar ik o.a. R/BBB kon aflezen. Een exemplaar wat ik deze winter heb geringd. In de groep van de Siberische waterpieper kon ik dan weer geen geringde waterpieper vinden, maar de Siberische liet zich ook weer leuk zien. Blijft toch een fraaie vogel! 

Waterpieper R/BBB

Naast al die wintergasten is het natuurlijk ook alweer eventjes maart, en zo loop ik vanochtend met Erik-Jan Visser voor een eerste BMP-ronde door het Klein Profijt. Het is schitterend weer, maar de vogels zijn nog wat stil. De grote bonte spechten laten wel hier en daar van zich horen, maar kleine bonte specht houdt de staken op elkaar. Ook matkoppen zingen nauwelijks, alhoewel we er wel enkele tegenkomen. In het bos was het dus niet heel spannend, maar een blik op de Oude Maas levert onverwacht wel een grijze zeehond op die met een paling zit te worstelen! Toch wel een goede soort op de rivier en pas mijn tweede grijze zeehond op IJsselmonde. De aantallen van zowel grijze als gewone zeehond nemen wel toe de laatste jaren, wat natuurlijk alleen maar positief is. Geinig! 

Rhoonse grienden en Klein Profijt (links)

Het schitterende weer werpt in de omgeving ook zijn vruchten af en op diverse plaatsen worden onder andere rode wouwen gezien. Als we op de dijk uitkomen bij de Zegenpolder flapt daar gelijk een bruine kiekendief over, dus we besluiten maar gewoon even te gaan posten. Zeker in het voorjaar heeft deze plek al vaker zijn vruchten afgeworpen, en ook nu is het leuk met diverse groep grutto's, goudplevieren, kemphanen, honderden kieviten en kokmeeuwen, witte kwikstaarten, twee grote lijsters en om 9:16 opeens een rode wouw! De vogel flapt op redelijke hoogte schitterend langs richting noordwest, een effectief half uurtje dus op de dijk! 

Uitzicht over de Zegenpolder

Door de Portlandpolder rijd ik terug richting het oosten, waar ik in een groep van 45 witte kwikstaart nog een vrouwtje rouwkwikstaart tegen het lijf loop. Een soort die soms nog best lastig kan zijn in het voorjaar.
Rouwkwikstaart

In Polder het Buitenland lopen de waterpiepers helaas niet op de akkers. Wel zijn daar wat graspiepers en watersnippen aan het foerageren, en loopt ook mijn eerste kleine plevier van het jaar daar rond. Altijd leuk! 
Kleine plevier

Hierna duik ik het Develbos in, op zoek naar matkoppen. Dit jaar heb ik het plan gevat om deze mezensoort eens wat nader onder de loep te gaan nemen. Het gaat uitermate slecht met matkop in Nederland en ook in Zuid-Holland verdwijnt de soort uit steeds meer regio's. Op IJsselmonde lijkt de populatie redelijk stabiel, maar eigenlijk weten we helemaal niks van de soort. Het is ook typisch een wat lastige soort om te onderzoeken, dus heerlijk om eens wat tijd in te steken. Een intensief rondje door het Develbos levert naast wat appelvinken, vuurgoudhanen, houtsnippen, havik en sperwer ook op vier plekken matkoppen op. Een mooi aantal om de komende tijd eens te gaan volgen!  

Lekker nat in het Develbos

Matkop

Al met al een dag met wat typische maartsoorten en vroege voorjaarsgasten! Laat nu die waterpiepers en snippen maar weer verdwijnen... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten