zaterdag 27 november 2021

De winter draait tegenwoordig om waterpiepers...

In de winter zijn waterpiepers toch wel één van de leukste vogelsoorten die me van de straat houden. Afgelopen week kon ik zo weer een tweetal op de slaapplaats ringen, waar zeker wel 70 exemplaren invielen. Als de winter verder vordert reageren ze doorgaans slechter op het geluid helaas, dus vandaar dat de vangsten ook afnemen. Groot was de verrassing dan ook toen bleek dat er in Polder het Buitenland bij Heerjansdam, soms ook wel tientallen foerageren.

Waterpieper R/NNY

Vanochtend besloot ik daar dan ook eens om een vangpoging te doen. De beheerder ken ik goed en ik hoopte wel ten minste één exemplaar te vangen. De waterpiepers foerageren hier vrijwel uitsluitend op de akkers, dus dat maakte het gebruik van deze plasdrasnatuur extra leuk. Overigens is het habitat zeer gebruikelijk voor waterpiepers, maar het komt hier op korte afstand van de slaapplaats nu eenmaal niet veel voor. 

In de vroege ochtend komen de beesten van de Devel al over richting het zuiden, maar gelukkig vallen ook enkele exemplaren in het terrein in. De aantallen vallen echter niet mee, maar uiteindelijk lukt het me toch om een exemplaar te ringen voordat de regen invalt. Erg fraai natuurlijk en weer eens leuk om een waterpieper in het daglicht te ringen. De kleedkenmerken zijn zo veel beter te zien, wat zeker voor het op leeftijd brengen van deze soort handig is. Dat valt ten slotte niet altijd mee...

Waterpieper R/NNW

Bijvangsten heb ik op wat pimpelmezen en een roodborst na niet, maar een bokje in het terrein is natuurlijk altijd leuk om te zien. Als de netten weer opgeborgen zijn blijkt de regen toch nog wel mee te vallen, dus probeer ik nog wat waterpiepers op de akkers te vinden. Dat valt niet mee... Uiteindelijk kan ik nog een paar exemplaren checken, maar die zijn helaas allemaal ongeringd. Hopelijk volgen de aflezingen deze winter nog! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten