zaterdag 11 juli 2020

Kuikens, plantjes en een onverwachte nieuwe!

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het ringen van kievitskuikens in de polders bij Rhoon, terwijl ik ook druk ben met het inventariseren van planten en af en toe nog wat zeldzame planten op kan zoeken. Het lukt gelukkig aardig met de kieviten en ook lijken zeker wel wat exemplaren vliegvlug te worden. Goed nieuws natuurlijk! Helaas wordt een enkeling ook nog gegrepen door een blauwe reiger... 
Kieviten
Blauwe reiger met kievit
Een enkele keer lukt het me ook nog om een kleine plevier te vinden, zodat deze ook geringd kunnen worden. In de Zegenpolder hebben dit jaar zeker 8 paartjes gebroed, waarvan de nodige paartjes ook succesvol!
Kleine plevier
Tevens is er dit jaar goed nieuws over de veldleeuweriken, want na een zingende vogel in het vroege voorjaar (die helaas verdween), zijn ze de laatste weken weer terug in de polder. Uiteindelijk werden zelfs 2 zingende exemplaren geweest, waarvan zeker 1 exemplaar gepaard lijkt. Fantastisch! Hopelijk gaat het volgend jaar een broedgeval opleveren...
Veldleeuwerik
En verder ben ik nog druk met het twitchen van plantjes. Meestal soorten die op de route liggen. De afgelopen tijd kon ik zo bijvoorbeeld maasraket, draadklaver, kluwenklokje, boslathyrus, sikkelkruid, echte gamander en esdoornganzevoet bijschrijven, om maar wat te noemen.  
Maasraket
Goudknope
De zaterdagen ben ik daarnaast vooral druk met het klussen. Weinig tijd om te vogelen dus, maar vanmiddag werd ik ruw gestoord door een belletje. Op de Noord hing namelijk al zo'n 20 minuten een kleine jager rond! Ondanks dat ik die al heb op IJsselmonde spring ik toch maar gelijk in de auto, die mag je niet missen... Eenmaal in de polder zie ik de vogel op afstand al boven de Noord vliegen, waar hij zich na een korte wandeling fantastisch laat bekijken. Hij schuimt de oevers van de rivier af, gaat soms erg hoog, maar bleek al met al steady ter plaatse. Schitterend! 

Eenmaal weer thuis blijkt het vervolgens ook nog eens om een kleinste jager te gaan! Dat het een 2kj vogel was (van 2019) hadden we wel vastgesteld, maar in het veld kwam de vogel niet slank of sierlijk over, zodat we aan de determinatie van kleine jager niet twijfelden. Op de foto's bleek het echter onomwonden. Tof! Onverwacht een nieuwe soort op IJsselmonde! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten