zaterdag 25 februari 2012

Waterspreeuw en oehoe in het oosten des lands

De anderen hadden gisteren al een mooie dag in Limburg met onder andere zingende kortsnavelboomkruipers, middelste bonte spechten en kuifleeuweriken. Helaas kon ik niet mee genieten omdat ik gisteren nog geen vakantie had. Uiteraard baalde ik hiervan omdat ik toch wel wat soorten gemist had maar gelukkig kon ik vandaag het een en ander inhalen.

Deze dag stond namelijk in het teken van twee soorten, waterspreeuw en oehoe. Beide zijn aanwezig in het oosten van het land omdat we over de A1 zouden gaan vroeg Evert Meijer of we hem misschien op konden pikken bij afslag Kootwijk. Uiteraard konden we dat en zo stonden Herman, ik en Rick om iets voor half acht op Evert te wachten. Het opendraaien van het raampje leverde gelijk al de eerste jaarsoort van de dag op, een zingende zwarte mees!

Als Evert is afgezet door z'n vader rijden we met z'n vieren verder richting Landgoed Twickel om hier de eerste soort in te halen, namelijk middelste bonte specht. Als we uitstappen op de parkeerplaats horen we gelijk een vogel roepen, gaaf! In het hiernavolgende half uur horen en zien we ongeveer 4 vogels rondom de parkeerplaats en kan ik tevens nog glanskop op m'n jaarlijst bijschrijven.


Als we hier zijn uitgekeken rijden we door richting Hengelo waar al enige tijd een zwartbuikwaterspreeuw. Deze vogel uit Scandinavië is al sinds 10 februari in een 'vaartje' met watervalletjes aanwezig. Bij aankomst duurt het niet lang voordat we de vogel bij een watervalletje vinden en waar hij zich schitterend laat bekijken. Even later gaat de vogel ook zingen, super! Nadat ik vorig jaar de vogels van de Amsterdamse Waterleidingduinen heb gezien is ook dit weer echt genieten.



Zwartbuikwaterspeeuw
Als we uitgekeken zijn besluiten we richting 'de oehoe van Beleefdelente' te gaan. Als we op de plek aankomen is de oehoe gauw gevonden, een kwestie van de camera opzoeken en kijken waar die op is gericht. Hij laat zich erg mooi zien en als er nog een geelgors en een grote lijster boven je hoofd zitten te zingen is het plaatje compleet.


Oehoe
Omdat Herman weer bijtijds thuis wil zijn besluiten we het voor gezien te houden in het oosten des lands en keren we huiswaarts. Als we op de A1 rijden vliegt er opeens een raaf en laat uiteraard kort maar fraai zien. De leukere verrassing komt als we bij afslag Kootwijk staan en er een roepende boomleeuwerik overkomt, voor mij de zevende jaarsoort van de dag die de lijst omhoog schroeft naar 179 soorten.

Al met al weer een erg slaagde dag in het oosten des lands en zeker voor Evert die deze dag maarliefst twee lifers scoorde!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten