dinsdag 18 mei 2010

Witoogeend en Crezéepolder

Vanochend moest ik het tweede beginnen dus maar even een witoogeend getwitched die vrijdag was ontdekt. Onderweg er naar toe had ik nog een vrije purperreiger bij rangeerterrein Kijfhoek. In Zwijndrecht langs de devel gereden totdat ik hem zag. Hij was vrij schuw en trok op met mannetje kuifeend. Foerageerde al duikend in het riet en was fraai te zien. Als het geen ontsnapte is, is het het tweede exemplaar voor het eiland IJsselmonde. Het eerste geval was in een waarneming van 1958 op de Oude Maas ter hoogte van Heerjansdam. De boel werd hier ook nog wat opgevrolijkt toen ik er was door een overvliegende grutto. Zeldzaam op IJsselmonde, want er zijn maar een paar broedende paartjes op de Sophiapolder, bij Zwijndrecht. De vogel was woensdag alweer weg en met het feit dat hij ongeringd was, gave vleugels, schuw en woensdag dus al weg was staat hij gewoon op mijn lijst. Op weg naar school ook nog een zingende spotvogel bij Ridderkerk. 's Middags ben ik nog even naar de Crezéepolder geweest. Dat is de polder tussen Ridderkerk en H.I.Ambacht in. Deze polder wordt over een tijdje onder water gezet en wordt dan het domein van strepen enz. ;) Nu echter nog niet van dat soort dingen maar nu kon ik nog even genieten van zingende gele kwikstaarten, paapje, tapuit, jonge kieviten en een jagende bruine kiekendief. Al met al erg leuk en nu maar hopen dat het nog veel leuker wordt!! Zie ook http://www.deltanatuur.nl/content.asp?kid=10026880

Geen opmerkingen:

Een reactie posten