zaterdag 29 augustus 2020

Weekje Schier

Deze week was ik met mijn (ondertussen) vrouw op Schiermonnikoog om een weekje tot rust te komen van de drukte van de afgelopen tijd. Heerlijk rustig aan gedaan, maar zo nu en dan ook nog wat gevogeld en ook naar plantjes gekeken. Qua vogels was het echter rustig op het eiland en gekke dingen ben ik niet tegengekomen. Een pontische meeuw, bonte vliegenvanger, tapuiten, krombekstrandloper, geoorde fuut en de nodige kleine zilverreigers waren wel de leukste soorten. Ook kon ik nog wat ringen aflezen van lepelaars en een enkele steenloper.
Pontische meeuw (1kj) verzwakt beest
Wat betreft plantjes was het wat dat betreft een stuk beter. Op de zoute kwelders staan op Schiermonnikoog enkele schitterende zeldzaamheden die nog nieuw voor me waren, zoals zeealant, gesteelde zoutmelde en fijn goudscherm. Minder opvallende soorten zijn nog gesteelde spiesmelde, kustmelde, ijle lamsoor en engels lepelblad.
Zeealant
Gesteelde zoutmelde
Fijn goudscherm
Elders op het eiland zag ik nog glansbesnachtschade, stippelzegge, valse zandzegge, overblijvende hardbloem, slanke gentiaan en gebogen driehoeksvaren. Al met al was het dus wat de planten betreft goede toeven op het eiland, met veel mooie (nieuwe) soorten!
Overblijvende hardbloem
Gebogen driehoeksvaren
Ten slotte zagen we op de heenweg nog kleinbloemige salie en op de terugweg via Vierhouten kon ik nog veenbloembies bijschrijven. Zo groeit de plantenlijst gestaag, een leuke ontspannnde bezigheid!
Veenbloembies

Geen opmerkingen:

Een reactie posten