maandag 22 juni 2020

Kuikens, vliegend hert en een scheefbloemwitje!

Vrijdag was ik de hele dag in de Zegenpolder om zoveel mogelijk kuikens te ringen. Uiteindelijk lukte het om verschillende kluten van kleurringen te voorzien en ook kon ik weer wat kuikens van kieviten ringen, al valt het niet mee om de jongen snel te vinden... Bij één exemplaar waren we maar net op tijd, deze kon bijna vliegen. Z'n broertje/zusje was ons helaas wel te slim af...
Kluut
Kievit

Zaterdagochtend was ik voor het klussen nog even op de Veluwe om te genieten van vliegend herten. Deze grote kevers lieten zich schitterend zien op de stam van een oude eik, waar ze drinken van het sap van deze 'bloedende boom'. Wat een schitterende beesten, fantastisch!
Vliegend hert
Vanochtend kon ik nog twee scholeksterjongen van kleurringen voorzien in de Portlandpolder, terwijl ik vanmiddag weer eens een nieuwe vlindersoort op IJsselmonde zie! In de tuin van Laurens van der Wind was namelijk een scheefbloemwitje neergestreken en deze was ook het eind van de middag nog steeds aanwezig. Het beestje deed het niet best meer en er leek wat mis met de vleugel. De kenmerken waren daarentegen uitstekend te zien en een fijne nieuwe voor mijn IJsselmondelijst. Scheefbloemwitjes komen pas enkele jaren in Nederland voor en vorig jaar werden er ook hier en daar exemplaren op IJsselmonde gezien. De toename blijkt kennelijk doorgezet te hebben, mooi! Mijn 29ste vlindersoort op het eiland.
Scholekster
Scheefbloemwitje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten