dinsdag 23 april 2019

Broeders en doortrekkers in Waalbos

Vanochtend struin ik het hele Waalbos door om alle weidevogels en andere broedvogels in kaart te brengen. Een hele leuke bezigheid, die vele slobeenden, een zomertaling, tureluurs en kieviten oplevert. Ook zijn op zeker drie plekken 'kolonies' van kneuen aanwezig in bramenstruiken, wat totaal wel zo'n 20 paar kneu betekend. Een baltsende grutto is ook erg opmerkelijk. Een exemplaar wat zich duidelijk territoriaal gedraagt maar helaas alleen lijkt te zijn. Geen broedgeval dus..
Kneu
Grutto
De meest gave territoriale vogel van de ochtend is overigens een watersnip. Nadat ik 'm heb opgestoten gaat hij baltsende rondes maken, waar ik het geluid helaas niet van kan horen door de wind. Overigens een fenomeen wat ik nu jaarlijks vaststel in het Waalbos en wat ik nergens op IJsselmonde heb gezien. Helaas verdwijnen ook deze baltsende vogels en lijkt van een broedgeval geen sprake...
IJsbaan met mooie groep bosruiters en kemphanen
Naast de broedvogels is het leuk met doortrekkende vogelsoorten. Zo loopt op de ijsbaan een mooi groepje bosruiters en komt nog een zwarte ruiter langs vliegen. Verder komen nog vijf beflijsters over en hangen in het gebied meerdere tapuiten en een paapje rond. Een overwinterende blauwe kiekendief is nog steeds aanwezig en opeens is er paniek onder de vele weidevogels door een jagende velduil. Een prachtige soort natuurlijk en een mooie bonus op deze ochtend in het Waalbos!
Bosruiter
Velduil

Tapuit
Na nog een bezoek aan de Maasvlakte is het op de terugweg alweer donker als ik huiswaarts keer. Een aantal stops langs de Devel levert zo nog wat roepende waterrallen, een hoempende roerdomp en op twee plekken kerkuilen op. Al met al een uiterst vermakelijke dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten