maandag 11 juni 2018

Boomleeuwerik, een exoot en wat insecten

Vandaag ben ik vrij, wat gelukkig goed uitkomt. Ik heb namelijk nog wat werk te doen, maar eerst rijd ik even langs de Vrouwgelenweg in Ambacht. Op 7 juni werd daar namelijk een heuse boomleeuwerik gehoord, die ook de volgende dag werd gezien. Het beest zit op een groot stuk zandgrond, wat is neergelegd om de grond te laten inklinken voor huizenbouw. Dit gebeurt echter met enige regelmaat in de omgeving, maar een zingende boomleeuwerik is wel echt uniek. Als ik om half 8 over het terrein loop duurt het niet lang voor ik 'm opstoot en hij al zingende de lucht ingaat. Erg gaaf op IJsselmonde!!
Plek boomleeuwerik
Vervolgens is het tijd om wat bermcontroles in Zwijndrecht te doen, wat geen hele schokkende vondsten oplevert. Het zijn vooral de watervogels waarvoor uitgekeken moet worden tijdens maaiwerkzaamheden. Het levert mij overigens nog wel een rosse stekelstaart op. Een echte exotische soort uit Noord-Amerika, maar wel eentje die ik nog nooit op IJsselmonde heb gezien. Toch leuk!
Rosse stekelstaart
Als de rond klaar is ga ik snel door richting de Hoekse Waard. Daar loopt ook dit jaar weer het project met akkerranden en insecten. In totaal mag ik negen akkerranden op insecten inventariseren, om te kijken wat de waarde hiervan is. Het belangrijkste van dit onderzoek is met name ook de link naar natuurlijke bestrijders (zoals lieveheersbeestjes die luizen eten) zodat gifspuiten wellicht niet meer nodig is.

Het is zeker geen straf om door al de akkerranden heen te struinen, maar omdat ze meestal nog relatief jong zijn zit er niet altijd even veel. Desondanks is het wel weer fijn om zo rustig weer in de zweefvliegen en de bijtjes te komen. Een overvliegende zeearend is een aangename verrassing, maar ook wat veldleeuweriken, ringmussen en de nodige gele kwikstaarten zijn toch wel prettig om nog te zien. En daarnaast natuurlijk de insecten, dat zijn ook gewoon buitengewone fraaie dieren!
Muisgrijze kniptor
Hommelbijvlieg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten