zaterdag 26 november 2016

Rondje voor de boomklever

Het jaarlijsten op IJsselmonde gaat dit jaar goed, en ik sta alweer op 182 soorten. Hierbij ontbreekt echter nog een boomklever, dus die moet ik vandaag maar even scoren. Ik besluit er maar gelijk een leuke dag van te maken door ook al vast een kijkje te nemen in Rotterdam-Zuid hoe het met de meeuwen staat.

In Ambacht fiets ik eerst nog even rond in de hoop op een groepje barmsijzen of pestvogels, maar die blijken er niet te zitten. Wel zit de trouwe zwartkopmeeuw weer op dezelfde plek als die vorig jaar heeft overwinterd.
Zwartkopmeeuw
Dan gaat de fietstocht Ambacht uit, richting het Donckse Bos in Ridderkerk. Onderweg kom ik nog de nodige groepjes met goudhanen en dergelijke tegen en vliegt nog een drietal toendrarietganzen over. Bij het Donckse bos duurt het even, maar dan begint een boomklever te roepen op het oude landgoed, leuk!

Vervolgens fiets ik verder langs de Nieuwe-Maas de stad in, maar een oeverpieper of een andere leuke verrassing op of langs de rivier kom ik helaas niet tegen. In de Kop van Zuid blijkt het echter wat meeuwen betreft al wel gelijk leuk te zijn met onder andere 5 fraaie juveniele pontische meeuwen en een tweetal geelpootmeeuwen. Daarnaast lees ik nog een enkele geringde meeuw af, maar daar besteed ik nog maar niet veel tijd aan.





1kj pontische meeuwen
1kj geelpootmeeuw
De stad verlaat ik vervolgens aan de zuidkant om zo via de Oude-Maas weer terug naar Ambacht te fietsen. Dat levert het gebruikelijke winterse IJsselmondeplaatje op, met veel ijsvogels, matkoppen, roepende waterrallen, enkele dodaarsjes, een grote gele kwikstaart, brilduiker, 2 roodborsttapuiten en het lukt met om 2 keer een cetti's zanger in de kijker te krijgen. Toch leuk!

Al met al dus weer echt winters vogelen op IJsselmonde, en het is wachten op vorst en sneeuw om het echt weer goed spannend te krijgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten