vrijdag 13 september 2013

Draaihals nr. 2!

Afgelopen woensdagmiddag was de wind flink en zat in de noordwesthoek, dus toen een poging met Herman vd Brand gedaan voor wat zeevogels op de Maasvlakte. Helaas viel het behoorlijk tegen en leverde enkele uren niet meer dan een grote jager op.

Maasmond 
Vrijdagochtend moet ik tegenwoordig wat later beginnen, en zo dus ook vandaag. Voor schooltijd besluit ik nog even een rondje te maken. Op de Sophiapolder zit niet veel  dus ga ik maar weer een rondje over het veld bij de Karwei lopen. Het hele veld is op een tapuit na leeg, dus besluit ik ook nog maar even het aller achterste stuk mee te pakken. Hier zit ook niet veel maar als ik bij een paar kleine boompjes kom vliegt er toch opeens een draaihals op! De vogel gaat in wat boompjes zitten maar duikt helaas al snel een groot wilgencomplex in, en daar zie ik 'm ook niet meer terug. Helaas dus geen foto maar wel de tweede draaihals van het najaar op het eiland!

Tapuit
Hierna moet ik nog flink haasten om op tijd te komen, maar dat lukt gelukkig nog wel. Uit school besluit ik gelijk maar weer een kijkje te nemen, en samen met Gerard Groeneveld vind ik de vogel toch weer terug op de oude plek. Hij laat zich nog ook weer telkens kort zien, en een foto zit er dus niet in. Arie Zoeteman komt ook nog even kijken, maar dan vliegt de vogel opeens op, en met z'n drieën zien we 'm in vallen op de punt van de Sophiapolder, never to be seen again...

We besluiten nog wel even te kijken naar de Sophiapolder, en nu zijn een ad. geelpootmeeuw en juv. pontische meeuw ter plaatse. Verder is het qua steltjes heel erg rustig, en er loopt vrijwel geen kievit rond. Een korte check in de Crezéepolder levert hierna nog wel een zestal paapjes, een tapuit en ook een roodborsttapuit op. 
Pontische meeuw (1kj)
En tja, dus weer een draaihals in Ambacht. Het blijft gewoon een kwestie van veel dezelfde terreintjes afstruinen en dan loop je er vanzelf tegen aan. Het is hier nu meer regel dan uitzondering om er eentje in deze tijd van het jaar te vinden, maar het blijven schitterende beesten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten