zaterdag 15 juni 2013

Weer allemaal planten..

De afgelopen week was ik buiten schooltijd meestal in het veld te vinden voor planten. Langzaamaan groeit de lijst maar om alles uit elkaar te houden valt altijd nog niet even mee. Vanochtend echter weer eens een BMP-rondje gemaakt in Polder Sandelingen. De meeste zangvogels zijn al weer behoorlijk stil en dus was het ook vrij rustig. De leukste vogelwaarneming was die wel van een vrouwtje tafeleend met twee pullen! Lange tijd was het mannetje alleen aanwezig in het gebied en nu is duidelijk waarom. Verder waren drie rietorchissen ook wel erg fraai!


Rietorchissen
Aangezien het gaat regenen ga ik maar weer even binnen zitten maar als ik de buienradar erop na sla zie ik dat het in de loop van de ochtend weer droog wordt. Met mijn 'plantenleraar' Cor van de Berg spreek ik af om naar de Sophiapolder te gaan dus staan we om half twee bij het pontje. Het water is laag maar aangezien het qua vogels vrij saai is momenteel gaat de blik vandaag weinig over het slik, maar is die meestal gericht op de grond.

Al met al blijken er na twee uur niet erg veel leuke planten op de Sophiapolder te staan maar de liggende ganzerik is toch wel erg leuk. Uiteraard zie ik ook nog wat andere nieuwe planten als zeepkruid en rode schuilspurrie.


Liggende ganzerik 
Naast deze planten zien we nog wat lepelaars, een grutto en een witgatje en kan ik nog een kleine mantelmeeuw aflezen. Verder zien we ook dat het waterzwelmos nog steeds aanwezig is. Deze zeer zeldzame korstmos vond ik op 22 mei en was volgens waarneming.nl de eerste waarneming in Zuid-Holland!

Waterzwelmos
Weer aan de vaste wal besluit ik nog een kijkje te gaan nemen bij de Karwei. De rietorchis die Cor hier gisteren zag staan staat er nog steeds en verder staan er hier nog wat meer zeldzame planten. Zo zie ik wondklaver, tientallen zomerfijnstraal, echt duizendguldenkruid en kruisdistels. 

Wondklaver
Kruisdistel
Rietorchis
Al met al vandaag toch weer aardig wat planten erbij waar vooral de rietorchis wel met de kop en schouders bovenuit steekt! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten