woensdag 25 januari 2012

Fietstochtje

Uit school besluit ik met een klein omweggetje naar huis te fietsen om bokje op de jaarlijst te zetten. Het zoeken levert eerst een watersnip, een groepje kneuen en een graspieper op. Na eventjes zoeken vind ik dan eindelijk m'n doelsoort, het bokje vliegt, zoals gebruikelijk, vlak voor me weg. Na even doorzoeken vind ik een twee
de en uiteindelijk zie ik zeven bokjes voor of onder mijn voeten wegvliegen, gaaf! Er zullen er vast nog wel wat meer gezeten hebben omdat alles er goed uit zag.

Thuis aangekomen zie ik dat ik nog wel even tijd heb dus het besluit om het de Devel nog even met een bezoek te vereren is gauw genomen. Een zoektocht naar een roodborsttapuit die al enige tijd in een ruig veldje rondhangt levert helaas niks op, op een groep van 12 waterpiepers na. In de Devel zelf is echter de tweede doelsoort voor dit fietsttochtje, een nonnetje, gauw gevonden.

Nonnetje
Als het niet vriest kan dit nog een lastige soort zijn op IJsselmonde dus een welkome soort op de IJsselmonde-jaarlijst.

Als ik aan de andere kant van de weg kijk zie ik een grote groep kolganzen voor IJsselmondse begrippen, bestaand uit 79 vogels. In Waalbos is het erg rustig en ik sluit de middag af met een ransuil op de begraafplaats van Hendrik-Ido-Ambacht.
Kolgans

Geen opmerkingen:

Een reactie posten