woensdag 20 juli 2011

Van gras tot wad

Deze ochtend weer wel de Braakman in waar nu 2 graszangers zaten te zingen, leuk!! Verder zaten er ook de nodige zomertortels te koeren, wat sprinkhaanzangers te ratelen en groene spechten te lachen. Door de mist was er weinig van het water en het slik te zien maar nog wel leuk was een slechtvalk die even door de mist kwam zetten. Nu het hier toch er saai was nog maar even doorgefietst naar de Westerschelde waar ik uiteraard ook weinig zag maar wel kon ik nog een nieuwe vakantie soort bijschrijven, graspieper.


Hierna zijn we op de fiets naar Oostburg gereden. Onderweg verschillende roodborsttapuiten, graspiepers, veldleeuweriken, spotvogels en bruine kiekendiefen. In Oostburg had ik de markt gauw gezien en ben dus even naar de Sophiapolder gefietst voor de aldaar aanwezige sneeuwgans. Toen ik er bijna was hoorde ik tot mijn grote vreugde opeens het kwik-me-dit van een kwartel vlak naast de weg. Gelijk afgestapt en naar de plek toegelopen. Toen ik langs de strook liep vloog hij er opeens uit, mijn eerste zichtwaarneming van kwartel, super!!

Toen ik weer was bijgekomen duurde het niet lang meer voordat ik de sneeuwgans in beeld had tussen wat grauwe ganzen. Ongeringd, gave vleugels, wat wil je nog meer! Er zaten hier verder nog wat geoorde futen, oeverlopers en de nodige zwartkopmeeuwen.

Sneeuwgans
Vanavond was het hoogwater dus naar Nummer Eén gegaan om daar al een beetje te gaan oefenen voor volgende week;). Het voorland zat vol met grote sterns, zwartkopmeeuwen, visdieven, enkele noordse sterns, veel tureluurs, groenpootruiters, bonte strandlopers, bontbekplevieren en rosse grutto's. De wat leukere soorten in vorm steenlopers, krombekstrandlopers en kanoeten waren in wat mindere maten aanwezig maar lieten zich wel leuk bekijken!

Grote stern

Zwartkopmeeuw (juveniel)

Steenlopers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten